
I skal køre ad vejene gennem pilene og punkterne 1-15, og de første fire pile og punkter ser I på side 1 i rutebogen. Så kl. 11.21 kører I ud fra hotellet og drejer til venstre (se igen oversigtfotoet fra Google Maps), kører frem til krydset og drejer til højre, kører under jernbanen, drejer til venstre, til højre og til højre igen af den førstkommende vej og ud ad 2. vej i rundkørslen og nu er I fremme ved pil 1. Det er altid den korteste vej mellem pilene og punkterne der er den rigtige rute.
Så let er det.
I må ikke køre ad veje, der er udraderet på kortet. Dem er der to af på vej mod punkt 2. Det er heller ikke tilladt at køre igennem det samme punkt/pil to gange. Ved punkt 2 starter Sekundetape nr. 1.
I det lilla felt findes de oplysninger der er gældende for sekundetape 1. I skal selv starte (der er ingen starter), og det sker 4.645 meter efter start, ved punkt 2. Det lille foto viser, at startstedet er ved skiltet med parkering forbudt. I skal starte 11 minutter efter etapestart, det vil sige kl. 11.32. Længden på sekundetapen er 5.500 meter. Over distancen på de 5.500 meter skal I hele tiden køre med nøjagtig 45 km/t.
Nu kører I hen og holder ved skiltet og afventer, at klokken bliver 11.32. Måske holder start nr. 19 foran jer ved skiltet, de starter et minut før jer. Nu indstiller I jeres Speedpilot, som er en app, I har indlæst i telefonen. Ved hjælp af den får I hele tiden at vide, om I er foran eller bagud i forhold til jeres idealtid på strækningen. Så det gælder om, så vidt som det er muligt, at holde en fast hastighed på de næste 5.500 meter. I nogle sving kører man langsomt eller holde stille, så må man køre lidt hurtigere end 45 km/t bagefter for at indhente det tabte.
Undervejs passerer I nogle hemmelige tidskontroller (HTK), som I måske bemærker, måske ikke. Det er en pind i vejsiden, og den måler, om I kører med rette fart. For hvert sekund, I passerer en hemmelig tidskontrol for tidligt eller sent, får I et strafpoint. Transponderen som I har siddende i højre siden af bilen, sender et signal til HTK´en, som registrerer, hvilket tidspunkt I har passeret den.
Efter 5.500 meter er sekundetapen slut, og I kører videre efter næste køreordre i rutebogen.
I skal, som loven i øvrigt foreskriver, omgående give plads, hvis deltagere eller andre trafikanter vil overhale jer.
Det hele foregår med under 50 km/t i gennemsnit. Langsomt nok til, at I overholder alle lokale fartgrænser, hurtigt nok til, at føreren kan få sved på panden på de små veje, og codriveren får travlt med at vise vej. Etapen fortsætter på de følgende sider i rutebogen frem til Munkholmbroen, hvor åben tidskontrol 2 befinder sig. Det har vi dog ikke vist her.
Lyder det spændende og sjovt? Det er det. Alle kan deltage uden forudgående erfaringer. Og I lærer det på et af de kurser, der afholdes rundt om i landet, inden sæsonen starter.
Lokationer og datoer for kurserne kommer hurtigst muligt herunder.